کانون سردفتران و دفتریاران

شنبه, 01 ارديبهشت 1397

 

آدرس كانال ما در تلگرام
@notary_ir

صفحه ما در اينستاگرام
notary.ir

صفحه ما در سايت آپارات

نشست خبری همایش روز گرامیداشت دفاتر اسناد رسمی برگزار شد

نشست خبری همایش روز گرامیداشت دفاتر اسناد رسمی برگزار شد

نشست خبري ششم دي ماه، گراميداشت روز دفاتر اسناد رسمي  با حضور اصحاب رسانه در كانون سردفتران و دفترياران برگزار شد.

 

 

 

به گزارش روابط عمومي كانون سردفتران و دفترياران، نشست خبري همايش گراميداشت روز دفاتر اسناد رسمي، صبح امروز با حضور محمدرضا دشتي اردكاني رئيس كانون سردفتران و دفترياران، محمد عظيميان نايب رئيس كانون سردفتران و دفترياران و اصحاب رسانه برگزار شد.

 

رئيس كانون سردفتران و دفترياران درابتداي نشست خبري همايش روز دفاتر اسناد رسمي گفت: در آيه 282 سوره مباركه بقره تاكيد شده هر زمان خواستيد معامله‌اي را انجام دهيد بايد نزد كاتب بالعدل برويد.

 

محمدرضا دشتي اردكاني روز دفاتر اسناد رسمي كه دويست و هشتاد دومين روز سال است را برگرفته از دويست و هشتاد ودومين آيه سوره مباركه بقره دانست و افزود: در روز ششم دي ماه، 31  استان كشور، روز دفتر اسناد رسمي و كاتب بالعدل را گرامي مي‌دارند و شخصيتهاي علمي، حقوقي، قضايي، سياسي و فرهنگي به تبيين سند رسمي مي‌پردازند.هدف، تبيين سند رسمي و قرار گرفتن آن در سبد خانوار است. سند رسمي يكي از اركاني  است  كه مي تواند مردم را درباره اينكه چگونه زندگي اقتصادي خود را مديريت كنند كمك مي‌كند.

 

وي درمورد برنامه‌هاي روز ششم دي ماه گفت: در اين همايش رئيس افتخاري اتحاديه جهاني سردفتران حضور دارند و در اين مراسم سخنراني مي‌كنند. همچنين از تمبر روز دفاتر اسناد رسمي در اين همايش رونمايي مي‌شود. سخنرانان وي‍‍ژه‌اي در اين مراسم حضور دارند كه در مورد مسائل و مشكلات سند رسمي و جايگاه سند رسمي سخنراني مي‌كنند.

 

* روز دفاتر اسناد رسمي به زودي در تقويم ثبت مي‌شود

وي ضمن اعلام ثبت روز اسناد رسمي در تقويم رسمي كشور گفت: ما تمام مراحل را انجام داديم تا اين روز در تقويم ملي و رسمي ثبت شود. 40 درصد اقتصاد كشور در دست سازمان ثبت اسناد و املاك كشور است. با اين حال حتي يك روز به اين اسم نامگذاري نشده است. بيش از 8 سال است كه در اين راستا پيگير هستيم و اميدواريم با مساعدت دولت و قوه قضائيه بتوانيم اين امر امر مهم را به نتيجه برسانيم.

 

رئيس كانون سردفتران و دفترياران در ادامه افزود: ما يكي از كشورهاي پيشرفته هستيم كه اسناد را به صورت الكترونيكي ثبت و صادر مي‌كنيم. سازمان ثبت كار بزرگي انجام داد و آن هم اين است كه بانك واحدي را در تهران تشكيل داد. سراسر كشور حتي حوزه‌هاي خليج فارس به اين شبكه متصل هستند و به صورت آني مي‌توانند اسناد را ثبت كنند. سرعت و ارزان شدن كار و همچنين تكريم ارباب رجوع و جلوگيري از جعل، مهم ترين شاخصه ثبت الكترونيك است.

 

*نمايندگان مجلس به بودجه كاداستر توجه كنند

دشتي لزوم توجه به بودجه كاداستر را خواستار شد و ادامه داد: از نماينده‌هاي مجلس خواهش مي‌كنم در بودجه امسال بودجه كاداستر را درنظر بگيرند كه براي يك بار هم كه شده در كشور به صورت صد درصد انجام شود. اكثر پرونده‌هاي حقوقي كه در قوه قضائيه تشكيل مي‌شود مربوط به پرونده املاكي است كه متاسفانه به صورت رسمي نيست.

 

وي در ادامه به تعداد اسناد صادر شده در سال گذشته اشاره كرد و گفت: در 9 ماه اول سال جاري، قريب به 13 ميليون سند در دفاتر اسناد رسمي به ثبت رسيد. تفاهم نامه‌اي هم با حضور معاون اول رئيس جمهور و رئيس ارتباطات به امضا رسيد كرديم كه فيبر نوري به تمام دفاتر اسناد رسمي ارسال شود. اكنون 10 دفتر در تهران پايلوت هستند و فيبر نوري كانون سردفتران انجام شده است كه اين امر مي‌تواند كار مهمي در سرعت بخشيدن و عدم قطعي اينترنت باشد.

 

*شكايت از دفاتر اسناد رسمي كاهش يافته است

رييس كانون سردفتران و دفترياران به كاهش شكايت از دفاتر اسنادرسمي پرداخت و ادامه داد: با توجه به اجراي ثبت آني، حجم شكايات در سازمان ثبت و كانون سردفتران ودفترياران كاهش يافته است. حتي پرونده انتظامي سردفتران كه در دادگاه هاي بدوي به تجديد نظر نياز داشت اكنون به حدي كم شده كه به صورت روزانه و هفتگي پرونده‌اي براي رسيدگي نيست و به شدت كاهش يافته است.

 

دشتي اردكاني درمورد مشكلات پيش‌فروش آپارتما‌ن‌ها گفت: مشكل پيش فروش آپارتمان‌ها در استان‌ها حل شده و اجرا مي‌شود. در تهران اما هنوز مشكل شناسنامه فني ساختمان وجود دارد اگرچه شهرداري تهران اعلام كرده اين مشكل حل شده است! اگرقانون پيش فروش به درستي اجرا شود اطمينان مي دهم كه هيچ مشكل و شكايتي در اين مسئله نخواهيم داشت.

 

*مناظق زلزله زده نگران اسناد خود نباشند

رييس كانون سردفتران و دفترياران با بيان اينكه متاسفانه يكي از مسائل اسناد عادي اين است كه وقتي از بين برود مشكل حاد ايجاد مي‌شود،‌گفت: در مناطق زلزله زده كانكس تهيه كرديم و اولين كاري كه كرديم اين بود كه در سرپل ذهاب دفاتر را راه اندازي و شبكه‌هاي اينترنتي را وصل كرديم. همكاران در سازمان ثبت تمام تلاش خود را انجام دادند تا اسناد مردم را حفظ كنند. با توجه به ثبت آني از سال 1392 مشكل زيادي براي سيل و زلزله و مخاطرات طبيعي نداريم چرا كه در آرشيو سازمان ثبت اسناد و املاك كشور وجود دارند.

 

وي درمورد مسكن مهر مناطق زلزله زده گفت: مسكن مهر چون در دفتر خاصي ثبت شده و يك روند خاص دولتي داشته است، مي‌توان مشكلات آن را حل كرد تا مشكلي براي آنها پيش نيايد.

 

*مشكل ثبت سند خودر حل شده است

رييس كانون سردفتران و دفترياران در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري درمورد اسناد خودرو گفت: در اين زمينه مشكلي وجود ندارد و مسئله حل شده است. نيروي انتظامي تعويض پلاك انجام مي‌دهد و دفاتر اسناد رسمي هم سند را تنظيم مي‌كنند و ما نمي خواهيم كه فضاي جامعه متشنج شود.

 

 

 

تاریخ ارسال خبر: 
96/10/03