کانون سردفتران و دفتریاران

چهارشنبه, 27 تير 1397

مرکز صدور گواهی امضای دیجیتالی در قزوین راه اندازی شد

مرکز صدور گواهی امضای دیجیتالی در قزوین راه اندازی شد

 ششمین مرکز صدور گواهی امضای دیجیتالی (RA) در بخش خصوصی‌، حاکمیتی توسط رییس کانون سردفتران و دفتریاران کشور و جمعی از مسوولان استان در استان قزوین راه اندازی شد.به گزارش روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران، به نقل از خبرگزاری ایرنا، رییس کانون سردفتران و دفتریاران کشور در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امضای دیجیتال شماره یا عدد انحصاری محرمانه‌ای است که مبنای تعاملات فرد در فضای سایبر یا شبکه‌های الکترونیکی محسوب می شود.


محمدرضا دشتی اردکانی افزود: برای به رسمیت شناختن یک امضای الکترونیکی از نظر قانونی باید این مهم توسط این مرکز گواهی شود.


وی اظهار داشت: صدور گواهی امضای دیجیتال از 20 دفترخانه در تهران زده شده است و در حال حاضر بسیاری از دفترخانه های مراکز استان ها آموزش های لازم را فرا گرفته اند تا خدمات گواهی امضای دیجیتال را ارایه کنند.


دشتی اردکانی با اشاره به اینکه قزوین ششمین استانی است که موفق به راه اندازی این سیستم شده افزود: البته قزوین اولین استانی است که بصورت همزمان در شهرستانهای تابعه خود به فعال نمودن خدمات صدور گواهی امضای دیجیتالی با 10 دفترخانه اقدام کرده است.

 

وی اضافه کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، تا پایان آذر ماه سال جاری حداقل در هر مرکز استان یک یا چند دفترخانه و پس از گذشت دو ماه در تمامی شهرستانها این امکان فراهم خواهد شد.


دشتی اردکانی تصریح کرد: بدین ترتیب با ایجاد شبکه مویرگی، تعداد دفترخانه های صادر کننده این نوع امضا افزایش پیدا خواهد کرد تا جایی که در پایان سال جاری، بیشتر دفترخانه های کشور از امکان ارایه گواهی امضای دیجیتالی برخوردار خواهند شد.


دشتی اردکانی اضافه کرد: در قالب این استراتژی، دفاتر RA که مراکز ثبت نام به نمایندگی از مرکز تجارت الکترونیک محسوب می شوند، گواهی امضای دیجیتال را صادر می کنند، بنابراین هر سازمان و نهادی که به مرکز صدور گواهی امضای دیجیتال نیاز داشته باشد، باید تقاضای خود را ارایه کند و مدارک و اسناد لازم را به وزارت بازرگانی تحویل دهد و در صورت تایید آن ها، گواهی RA برایشان صادر خواهد شد.


وی درباره مزیت راه اندازی دفاتر RA در سازمان های مختلف خاطر نشان کرد: با راه اندازی این دفاتر، دیگر نیازی نیست که متقاضیان گواهی امضای دیجیتال به مراکز مختلف مراجعه و گردش اضافه ای را طی کنند.

 

دشتی اردکانی تصریح کرد: سازمان هایی که دارای تعداد زیادی مراجعه کننده هستند، دارای مرکز RA می شوند و این مرکز به نمایندگی مرکز تجارت الکترونیک گواهی امضای دیجیتال را برای متقاضیان آن سازمان صادر می کند.


وی در ادامه به اهمیت ویژه گواهی امضای الکترونیکی اشاره کرده و راه اندازی هرچه سریعتر این مهم در تمامی دفاتر اسناد رسمی کشور با همکاری و همیاری کانون اظهار امیدواری کرد.


دشتی اردکانی با تشریح فعالیت های مرکز امن کامپیوتری ایجاد شده در وزارت بازرگانی (CA) که ریشه همه امضاءها محسوب شده و اطلاعات اولیه در آنجا نگهداری می شود، افزود: این مرکز در زیر مجموعه خود مرکز دیگری به نام (RA) دارد که به نیابت از او به مردم گواهی امضاء الکترونیکی می دهند و این شاخه ها به زودی در سراسر کشور شکل می گیرند تا وظیفه امنیت امضاها را بر عهده داشته باشند.


رییس کانون سر دفتران و دفتریاران کشور یاد آور شد: افتتاح ششمین مرکزگواهی امضا الکترونیک در کشور، جدا از اینکه یک حرکت سازنده و مثبت در مسیر الکترونیکی شدن اسناد و معاملات الکنرونیکی در استان، توسعه فرهنگ کاربرد تجارت الکترونیک است و پیام آور نقش و انتظار ملی از استان در توسعه فناوری اطلاعات است.

 

قزوین استانی پیشرو در خدمت رسانی الکترونیکی به مردم است

 

رییس هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران کشور گفت: قزوین در خدمت رسانی الکترونیکی به مردم پیشگام و با سرعت عمل می کنند.

 

به گزارش ایرنا، 'محمدرضا دشتی اردکانی' در آیین افتتاح نخستین امضای الکترونیکی در استان قزوین اظهار داشت: باتوجه به گسترش استفاده از فضای مجازی و لزوم همگام شدن دولت با فضای سایبری؛ کانون سردفتران و دفتریاران با اجرای برنامه های مختلف ازجمله الکترونیکی شدن ثبت اسناد و املاک و صدور گواهی های امضای الکترونیکی برای شهروندان در مسیر همسو شدن با پیشرفت جهانی گام برمی دارد.

 

وی افزود: استان قزوین در بحث اینترنتی شدن ثبت اسناد و مالکیت ها مقام اول کشور را به خود اختصاص داد و در اجرای طرح الکترونیکی شدن امضا ها نیز به عنوان ششمین استان در کشور عمل کرده است.

 

رییس هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران کشور افزود: قانون الکترونیکی شدن امضاها در سال 1384 از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب و از سال گذشته در کشور اجرا شد، قزوین تنها استانی است که همزمان با اراه اندازی این سامانه در دفترهای ثبت اسناد به راه اندازی امکانات صدور گواهی امضای الکترونیکی در شهرستان های تابعه نیز اقدام کرده است.

 'دشتی اردکانی' این اقدام ارزنده را گامی در جهت افزایش رضایتمندی مردم برشمرد و خاطرنشان کرد: طرح این طرح به شهروندان این امکان را می دهد که با مراجعه به دفترخانه های ثبت اسناد رسمی در شهرستان خود گواهی امضای الکترونیک دریافت کنند.


مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قزوین نیز در این آیین گفت: با اجرای این طرح تا پایان سال 91 هر ایرانی یک امضای الکترونیکی خواهد داشت.


'اکبر آخوندی' افزود: مجهز کردن دفاتر ثبت اسناد رسمی استان به دستگاه های کارت خوان از برنامه های موثر و کارآمد این اداره محسوب می شود که هم اکنون 99 درصد دفاتر ثبت اسناد رسمی استان به دستگاه های کارت خوان مجهز شده اند.


این مسوول اظهار داشت: ثبت اسناد به عنوان یکی از دستگاه های وابسته به قوه قضائیه وظیفه جلوگیری از نقض قانون در امور ملکی و مالکیتی و احقاق حقوق افراد در این زمینه ر ا برعهده دارد.


وی با بیان این مطلب که 'هم اکنون بیش از 37 درصد پرونده های وارده به دادگستری استان قزوین مربوط به امور ملکی است'،‌ خاطرنشان کرد: با اجرای طرح های در نظر گرفته شده و امضای الکترونیکی که به هیچ وجه قابل جعل یا سوء استفاده نیست و از طرفی ثبت آنی سند های تنظیم شده به صورت الکترونیکی بار حجیمی از پرونده های وارده به دادگستری ها کاسته خواهد شد.
انتهای پیام