کانون سردفتران و دفتریاران

سه شنبه, 03 بهمن 1396

 

آدرس كانال ما در تلگرام
@notary_ir

صفحه ما در اينستاگرام
notary.ir

صفحه ما در سايت آپارات

آشنایی کوتاه با چگونگی پرداخت‌های الکترونیک در دفاتر اسناد رسمی

آشنایی کوتاه با
چگونگی پرداخت‌های الکترونیک در دفاتر اسناد رسمی
 
از آنجا که استفاده از دستگاه کارتخوان در دفاتر اسناد رسمی الزامی است و پروژه پرداخت الکترونیک در دفاتر اسناد رسمی در ادامه هدف مکانیزه کردن دفاتر به منظور تکریم ارباب‌رجوع و تسهیل امور دفترخانه آغاز شده است، آشنایی با چگونگی پرداخت‌های الکترونیک در دفاتر اسناد رسمی ضروری است.
به گزارش خبرنگار ماهنامه «کانون»، این پروژه حاصل تلاش و استفاده از آخرین دستاوردهای کارشناسان فناوری اطلاعات و ارتباطات، علوم بانکی و خدمات ثبتی می‌باشد که با همکاری همه جانبه بانک ملی ایران، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی (معاونت خزانه‌داری)، کانون سردفتران و دفتریاران و چندین شرکت خصوصی و دولتی جهت اجرایی‌شدن در تمامی استان‌ها آغاز شده است.
بی‌شک این پروژه که با هدف اصلی تکریم ارباب رجوع و تسریع فرایندها در جهت خدمت‌رسانی سریع‌تر و با کیفیت‌تر به شهروندان طراحی شده است، موجب تغییراتی در فرایندها و سازوکارهای تمامی ارکان نظام ثبتی ایران خواهد گردید که به شرح زیر است؛
1. دفترخانه
1 ـ 1. مقدمه
روال سنتی و موجود در دفترخانه‌ها، ارائه خدمات ثبتی به مشتریان در قبال دریافت وجه از آنها می‌باشد. دفترخانه‌ها در حال حاضر به دو طریق وجوه مربوط به حقوق دولتی اعم از حق‌التحریر و حق‌الثبت را وصول می‌نمایند:
1 ـ ارجاع مشتری به بانک ملی جهت واریز وجه.
2 ـ دریافت وجه نقد از مشتری و واریز آن به بانک ملی توسط تحصیلدار دفترخانه.
á روش پرداخت الکترونیک وجوه؛ شیوه سومی است که به دو حالت فوق افزوده می‌شود تا برای آن دسته از شهروندانی که دارای کارت اعتباری هر یک از بانک‌های عضو شتاب می‌باشند، امکان واریز وجوه در محل دفترخانه به حساب‌های مختلف را به صورت الکترونیکی ـ از طریق دستگاه کارتخوان ـ فراهم نماید.
البته ذکر این نکته ضروری است که در مقایسه با سایر پروژه‌های ملی مشابه همچون کارت هوشمند سوخت؛ با تجهیز تمامی دفاتر اسناد رسمی در سراسر کشور به تجهیزات لازم و نیز اتخاذ تدابیر مقتضی برای آن دسته از شهروندانی که کارت اعتباری ندارند، استفاده از کارت و کارتخوان جایگزین تمامی روش‌ها خواهد شد. (بخشنامه شماره 9994/87/1 مورخ 28/5/87، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور)[1]
سیستم و تجهیزاتی که باید در دفترخانه نصب شود، عبارت است از؛
الف. دستگاه کارتخوان
دستگاه کارتخوان یک ابزار سخت‌افزاری است که نرم‌افزار مخصوصی روی آن بارگذاری شده است و به نوعی یک باجه بانک مجازی است که از سوی بانک ملی ایران در محل دفترخانه مستقر می‌شود. این دستگاه دارای قابلیت‌ها و امکانات متنوع می‌باشد.
ب. نرم‌افزار کاربردی
منظور، نرم‌افزاری ساده است که روی دستگاه رایانه موجود در دفترخانه در محیط سیستم عامل ویندوز نصب می‌شود و جهت ورود اطلاعات به کار می‌رود.
این نرم‌افزار مستقل از نرم‌افزارهای مکانیزاسیون موجود در دفترخانه اعم از طلیعه سبز و پارس تیراژه است.
ج. کابل‌های ارتباطی
یک کابل مخصوص است که در هنگام نصب دستگاه کارتخوان جهت اتصال کارتخوان به رایانه به کار می‌رود. با دقت به صفحه کلید دستگاه کارتخوان درمی‌یابیم که این دستگاه همچون یک ماشین حساب فقط دارای کلیدهای رقومی است. البته جهت ورود اطلاعات حرفی (شامل اسامی و عنوان‌ها) راهکار معمول این است که اطلاعات با کمک صفحه کلید رایانه وارد می‌شود که این اطلاعات از طریق کابل ارتباطی برای کارتخوان ارسال می‌شود.
د. دستگاه چاپگر
در هنگام استفاده از کارتخوان، تجهیز دفترخانه به دستگاه چاپگر نیز الزامی است.[2] در روش سنتی، فیش واریز وجه مشتری در بانک در پرونده سند حسابداری نگه‌داری می‌شود. در حالت الکترونیکی چاپگر مورد استفاده از نوع حرارتی است. این بدان معنا است که کاغذ چاپ شده توسط آن عمر بسیار کوتاهی دارد. لذا این گونه برنامه‌ریزی شده است که اطلاعات معادل پرفراژ بانک، علاوه بر چاپ توسط چاپگر کارتخوان از طریق کابل ارتباطی برای رایانه ذخیره‌سازی و از آنجا برای پرینتر ارسال شود. در این صورت، اطلاعات چاپ شده قابلیت نگهداری برای سال‌های طولانی را خواهد داشت.
2 ـ 1. امکانات و قابلیت‌های سیستم
الف. دریافت وجه از مشتری
به طور کلی به ازای تمامی اسناد مالی، اسناد غیرمالی و دیگر خدمات دفترخانه (گواهی امضا، رونوشت و...) چنانچه دفترخانه وجهی را از مشتری دریافت نماید این کار را می‌تواند از طریق این سیستم انجام دهد.
در این حالت کلیه وجوه دریافتی از مشتری (حق‌الثبت، حق‌التحریر، مالیات، سایر درآمدهای ثبتی و...) به طور یکجا و طی یک عملیات بانکی از حساب کارت مشتری کسر شده و در مرکز به طور اتوماتیک حسب اطلاعات دریافتی تفکیک وجوه انجام خواهد گردید. دقت شود که نرم‌افزار هیچ‌گونه محاسبه‌ای را انجام نمی‌دهد؛ یعنی مبالغ حق‌التحریر، حق‌الثبت و... پس از محاسبه توسط کاربر باید در سیستم وارد شوند.
گفتنی است چگونگی کار با سیستم در این زمینه در قالب یک مستند هم‌زمان با نصب دستگاه در اختیار سردفتر قرار می‌گیرد و هم‌چنین همراه با نصب نرم‌افزار، یک نسخه الکترونیکی راهنمای کار با دستگاه نیز روی رایانه نصب خواهد شد.
ب. واریز سهم ده درصدی کانون سردفتران و دفتریاران
یکی دیگر از امکانات این سیستم، فراهم‌سازی امکان واریز سهم ده درصدی از حق‌التحریر از سوی سردفتر به حساب کانون سردفتران و دفتریاران است. جهت این کار منوی مخصوصی روی کارتخوان تعبیه شده است. مبلغ توسط سردفتر و به طور آزادانه وارد شده و جهت کار با این قابلیت سیستم نیازی به استفاده از نرم‌افزار و رایانه نیست. چرا که دستگاه کارتخوان به تنهایی می‌تواند این عملیات را انجام دهد.
ج. گزارش عملکرد
با استفاده از امکانات تعبیه شده در سیستم، این امکان فراهم است که در پایان هر ماه، سردفتر بتواند گزارشی از ریز تراکنش‌های انجام شده در محل دفترخانه را تهیه نماید. البته همچون گذشته، این گزارش باید جهت اخذ تأییدیه برای ذی‌حسابی ارسال گردد. تهیه گزارش در دو قالب تهیه فایل الکترونیکی و پرینت کاغذی میسر است. با توجه به هماهنگی‌های انجام شده، سردفتر موظف است که گزارش‌ها را در هر دو قالب الکترونیکی و کاغذی تهیه و آن را به ذی‌حساب و یا عامل ذی‌حساب ارائه نماید.
3ـ1. سایر نکات
ـ طراحی سیستم به گونه‌ای است که مجموع وجوهی که بابت یک سند ثبتی از مشتری باید گرفته شود، طی یک سند بانکی و آن هم به صورت الکترونیکی از حساب مشتری کسر گردیده لیکن در همان لحظه تفکیکِ وجوه طبق مبالغ وارد شده در نرم‌افزار، در لحظه انجام می‌شود. از آن پس حق‌التحریر به حساب سردفتر، حق‌الثبت به حساب سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مالیات به حساب سازمان امور مالیاتی کشور منظور می‌شود. لذا نگرانی در زمینه تداخل و مخلوط شدن حساب حق‌التحریر و حق‌الثبت وجود نداشته و احتمال باقی ماندن وجوه دولتی در حساب سردفتر اساساً منتفی است.
ـ وجوه حاصل از مجموع حق‌التحریرهای دریافتی از مشتریان طی یک سند بانکی به حساب حق‌التحریر معرفی شده از سوی سردفتر، طی همان روز کاری واریز خواهد شد. امکان مشاهده تفکیکی اسناد مالی حق‌التحریر صرفاً از طریق نرم‌افزار و در منوی گزارش‌ها و تنها برای سردفتر قابل مشاهده است.
ـ مطابق با ماده 7 مصوبه شماره 019/ت 33359 هـ مورخ 10/5/1384 هیئت وزیران، رسید صادره توسط دستگاه‌های کارتخوان از التزام قانونی برخوردار بوده و به عنوان تأییدیه پرداخت تلقی می‌گردد.
ـ جهت برقراری امکان نگهداری اسناد، هم‌زمان با اتمام کار دستگاه کارتخوان و در صورت موفقیت‌آمیز بودن عملیات، نرم‌افزار اقدام به پرینت یک برگ حاوی مشخصات کلی سند ثبتی و شرح عملیات پرداخت می‌نماید که سردفتر چنانچه آن را ممهور به مهر دفترخانه نماید به منزله یک سند بانکی قطعی و واریز به حساب‌های دولت محسوب می‌شود. در واقع، در این حالت عملیات چاپ و پرفراژ سند بانکی توسط پرینتر دفترخانه انجام شده و به دلیل ارتباط رایانه دفترخانه با سیستم‌های بانک ملی در موقع انجام عملیات، دفترخانه به وکالت بانک ملی، رسید صادر شده را مهر می‌نماید. بدیهی است که به دلیل چاپ این برگ توسط چاپگر لیزری و یا جوهری امکان نگهداری بلند مدت آن برای سال‌های طولانی نیز وجود دارد.
4ـ1. روال انجام کار
چگونگی نحوه انجام کار به طور کلی طبق نمودار شماره (1) می‌باشد. توضیحات بیشتر راجع به عملکرد سیستم، در راهنمای سیستم ذکر گردیده است.
5 ـ 1. پشتیبانی و پاسخگویی
روی دستگاه کارتخوان و نیز در بخش‌های مختلف نرم‌افزار، شماره تماس‌های واحد پشتیبانی ذکر گردیده است. واحدهای پشتیبان در تمامی ساعات روز، موظف به پاسخگویی به ایرادهای وارده بوده و پس از اعلام بروز خرابی توسط دفترخانه، موظف می‌باشند که حداکثر ظرف مدت هشت ساعت در محل دفترخانه جهت رفع اشکال حاضر شوند.
2 ـ اداره کل ثبت

به منظور تحقق ثبت نوین و گسترش هرچه بیشتر دولت الکترونیک، سیستم پرداخت الکترونیکی در دفاتر اسناد رسمی راه‌اندازی شده است. راه‌اندازی و اجرای این سیستم بخشی از اقدامات گسترده سازمان ثبت در سال‌های اخیر جهت توسعه و بسط ثبت نوین و تکریم بیشتر مشتریان می‌باشد. این پروژه به دلیل فرا سازمانی بودن دارای اهمیت زیادی بوده و شرط موفقیت در آن، ایجاد هماهنگی و طی مسیر در همراهی با سایر مؤلفه‌های فعال در سیستم است که همانند دیگر محصولات و سیستم‌های جدید، جهت


فراگیر شدن این سیستم نیاز به فرهنگ‌سازی و اصرار بر آن است. به طور کلی از نقطه نظر فرایندهای مرتبط با امور ثبتی، تغییری مشاهده نمی‌شود. تنها اتفاق مهم در حال رخداد در سیستم جدید تبدیل فرایند سه صفه «مراجعه مشتری به دفترخانه ـ مراجعه مشتری به بانک ـ مراجعه مجدد مشتری به دفترخانه» به یک فرایند یک صفه «مراجعه مشتری به دفترخانه و انجام دادن تمامی کارها» تبدیل شده است که مطمئناً در افزایش سطح رضایت مردم از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز بسیار مؤثر خواهد بود.

 

 

 

3 ـ ذی‌حساب اداره کل ثبت استان
عملیات واریز وجوه به خزانه کل در این پروژه دستخوش تغییرات شگرف شده است. برای بیان دقیق‌تر بین دو موضوع تفکیک قائل می‌شویم:
ـ تجمیع وجوه؛ به عملیات برداشت وجه از حساب مشتری اطلاق می‌شود که ما به ازای حق‌الثبت، حق‌التحریر، مالیات و... به طور یکجا و طی یک فقره سند بانکی، مجموع وجوه از حساب کارت مشتری کسر می‌شود.
ـ تفکیک و واریز وجوه؛
بلافاصله پس از تجمیع وجوه و انجام تراکنش، براساس اطلاعات درج شده در سیستم دفترخانه که به همراه تراکنش به مرکز ارسال گردیده است، در سیستم مرکزی بانک، عملیات تفکیک وجوه انجام می‌شود. بدین معنا که مبلغ کل دریافتی به چند مبلغ ریزتر (بسته به نوع سند ثبتی) تفکیک شده؛ مبلغ حق‌التحریر به حساب سردفتر منظور شده، مبالغ حق‌الثبت، مالیات و سایر درآمدهای ثبتی نیز هر کدام به حساب‌های جداگانه تعیین شده منظور می‌شوند.
در سیستم بانکداری الکترونیک مبنی بر کارت، کلیه عملیات به صورت در لحظه و بر خط (online) می‌باشد، بدین معنا که بلافاصله پس از انجام تراکنش، عملیات تصفیه حساب (Settlement) نیز انجام شده و در سیستم‌های بانک ملی، حساب تجمیع وجوه درآمدی حق‌الثبت ـ به طور دقیق‌تر حساب واسط حق‌الثبت ـ بستانکار می‌شود.
پیرو هماهنگی‌های صورت گرفته، عمل تسویه حساب (Clearing) و واریز قطعی وجوه، هر روز پس از پایان ساعات کار رسمی دفاتر اسناد رسمی (ساعت 14) انجام خواهد شد.
با توجه به حساسیت موضوع و وجود قوانین و الزام‌های فراوان در این زمینه، جلسات مدیریتی و کارشناسی مختلفی در باب این موضوع با معاونت هزینه و خزانه‌دار کل کشور، اداره کل‌های تابعه، دیوان محاسبات کشور برگزار گردیده است و روش معرفی شده در بالا، روشی است که کلیه نکات مدنظر این ادارات و سازمان‌ها را ملحوظ می‌دارد.
هم‌چنین با اجرای این روش، بحث استفاده از حساب‌های برخط سراسری استانی عینیت بیشتری می‌یابد.
نمودار شماره (2) نشان دهنده چگونگی انجام کار توسط بانک ملی ایران و شرکت پیمانکار مجری (پرداخت الکترونیک بانک سامان) در زمینه نحوه تسویه حساب می‌باشد.

در خصوص اینکه اطلاعات چگونه گردآوری، فناوری و نمایش داده می‌شوند، نمودار شماره (3) نشان دهنده چگونگی انجام این کار توسط بانک ملی و شرکت‌های وابسته می‌باشد
 

 

امکانات و قابلیت‌های متنوعی در این سامانه جهت استفاده ذی‌حسابی فراهم گردیده است که اهم آنها به شرح زیر است:

1 ـ 3. پایگاه اینترنتی بانک ملی ایران ـ گردش حساب
بانک ملی ایران، به عنوان بازوی اجرایی دولت و محل نگهداری حساب‌های معین خزانه در جهت این پروژه، اقدام به اطلاع‌رسانی به دستگاه ذی حسابی از طریق اینترنت نموده است. ذی‌حساب‌های هر استان با دریافت کد کاربری و کلمه عبور از مسؤولان استانی بانک، این امکان را خواهند داشت که گردش حساب حق‌الثبت و سایر حساب‌های سازمان ثبت را از طریق سایت رسمی بانک ملی ایران مشاهده نمایند. مجموع مبلغ واریزی طی هر روز که حاصل عملکرد کل دفترخانه‌ها می‌باشد، در این سایت قابل مشاهده است. هم چنین این امکان فراهم گردیده است که به ازای هر مبلغ کل واریزی، ریز مبالغ تراکنش‌ها نیز قابل مشاهده باشد.
مورد استفاده این سامانه از جهت تأیید واریز وجوه است.
نمودار شماره (4) نشان دهنده روال و چگونگی تأیید واریز وجوه توسط ذی‌حسابی است.
2 ـ 3. سایت بانک ملی ایران ـ گزارش‌های عملکردی
به دلیل اهمیت بسیار زیاد این پروژه، روی صفحه اصلی سایت بانک ملی ایران، منویی تحت نام «گزارش‌های سازمان ثبت» وجود دارد. ذی‌حسابان و سردفتران با کلیک روی این منو وارد سایت مخصوصی می‌شوند که دربردارنده انبوه گزارش‌ها و امکانات پیرامون عملکرد سیستم است. امکان ارائه انبوه گزارش‌ها از آن جهت میسر است که چون از لحظه انجام تراکنش در محل دفترخانه توسط مشتری، اطلاعات الکترونیکی تولید شده‌اند، این اطلاعات را می‌توان به صورت‌ها و در قالب‌های مختلف دسته‌بندی و گزارش نمود.
جهت ورود به این سایت نیاز به کد کاربری و کلمه عبور است که باید از بانک ملی یا شرکت پیمانکار اخذ نمود.
در این سایت انواع و اقسام گزارش‌ها از نحوه عملکرد هر دفترخانه حوزه ثبتی و کل استان قابل مشاهده است.
مورد استفاده این سامانه از جهت تأیید عملکرد دفاتر اسناد رسمی و نیز مشاهده ریز تراکنش‌ها می‌باشد.

هم‌چنین در موارد خاص، مانند پیگیری یک پرونده قضایی که بعضاً ضروری است اطلاعات دقیقی از سند ثبتی و سند بانکی معادل آن جمع‌آوری شود، این سایت این امکان را فراهم می‌آورد تا بتوان همه  اطلاعات ممکن در مورد تمامی پرداخت‌های انجام شده در دفاتر را مشاهده نمود.

 

نمودار شماره 4: روال چگونگی تأیید واریز وجوه (به وسیله بانک ملی) توسط ذی‌حسابی

نمودار شماره (5) نشان دهنده چگونگی روال تأیید عملکرد دفاتر اسناد رسمی در سامانه جدید می‌باشد.


روال چگونگی تأیید پرداخت‌ها توسط ذی‌حسابی

 


 

منبع اصلی اطلاعات در سامانه جدید، اطلاعات ارائه شده در سامانه Asnad.sep.ir می‌باشد. این سامانه به عنوان هسته اصلی سیستم‌های گزارش‌دهی محسوب شده و توسط پیمانکار و به سفارش سازمان ثبت اسناد و املاک کشور راه‌اندازی گردیده است. از نقطه نظر فنی نیز، این سایت با شبکه دستگاه‌های کارتخوان نصب شده در سراسر کشور ارتباط مستقیم دارد و سایر سایت‌ها از این محل تغذیه می‌شوند.
منابع اطلاعاتی دیگر که با اطلاعات در این سایت باید توسط ذی‌حسابی جهت کشف مغایرت مورد مقایسه قرار گیرند عبارتند از:
ـ اطلاعات ارائه شده از سوی دفترخانه؛ سردفتر، کما فی‌السابق، اقدام به دریافت گزارش از سیستم دفترخانه و ارائه آن به ذی‌حسابی خواهد نمود.
ـ اطلاعات ارائه شده از سوی بانک ملی؛ بانک ملی با انجام عملیات تسویه حساب در هر روز، اطلاعات ریزتراکنش‌های مربوطه را در سایت خود قرار می‌دهد.
با توجه به توضیحات فوق احتمال بروز مغایرت در هر یک از دو حالت ذیل متصور است:
الف) مغایرت صورتحساب ارسالی از دفترخانه با ریز تراکنش‌های موجود در سامانه
چنانچه تعداد رکوردهای موجود در سامانه Asnad.sep.ir از صورتحساب الکترونیکی دفاتر بیشتر باشد، صورتحساب به دفترخانه مرجوع می‌شود و دفترخانه پس از اعمال کنترل، موارد مغایرت را مشخص کرده و صورت‌حساب اصلاحی را جهت اخذ تأییدیه به اداره درآمد ارسال می‌کند و چنانچه تعداد رکوردهای موجود در سامانه کمتر از صورتحساب ارائه شده از سوی دفاتر باشد، موارد از سوی ذی‌حسابی به بانک ملی (یا پیمانکار) اعلام شده که بانک ملی موظف به بررسی، رفع مغایرت و اخذ تأییدیه ذی‌حسابی می‌باشد.
ب) مغایرت مبلغ واریز شده به حساب حق‌الثبت با ریز تراکنش‌های موجود در سامانه در همان دوره
چنانچه مواردی از تراکنش‌های حق‌الثبت در سامانه موجود باشد و ما به ازای آن وجهی به حساب سازمان واریز نشده باشد صورتحساب دفترخانه تأیید نمی‌شود و بانک ملی (یا پیمانکار) موظف به بررسی و واریز مبالغ معوقه به تفکیک دفترخانه و اعلام نتیجه به ذی‌حسابی و اخذ تأییدیه می‌باشد.
جهت سهولت کار ذی‌حسابی، نرم‌افزار کوچکی به نام «نرم‌افزار مغایرت یاب» تهیه و در اختیار ذی‌حسابی قرار می‌گیرد. اساس کار این نرم‌افزار چنین است که دو لیست هم نوع را مقایسه نموده و اختلافات (مغایرت‌ها) بین دو لیست ورودی را به عنوان خروجی نمایش می‌دهد. ذی‌حسابی می‌تواند با اتکا به این نرم‌افزار اطلاعات دریافتی از سایت عملکردی (Asnad.sep.ir)، سایت بانک ملی ایران و گزارش‌های دفترخانه را دو به دو با یکدیگر مقایسه نموده و مغایرت‌ها را در کمترین زمان ممکن و با بالاترین دقت تشخیص دهد.
4 ـ 3. کلیات نحوه انجام امور در سیستم جدید
ذی‌حساب با توجه به شناختی که از سیستم به دست می‌آورد، همانند تمامی زمینه‌ها در این زمینه نیز مجاز و مختار است که به صلاحدید خود از سیستم استفاده نماید.
5 ـ 3. پشتیبانی
به دلیل حساسیت موضوع و نیز تخصصی بودن امور ذی‌حسابی، جهت اعلام مغایرت‌ها و نیز پشتیبانی، پاسخگویی به سؤالات و رفع ابهامات، مرکزی جهت این کار راه‌اندازی گردیده است. امور کلیه استان‌ها به صورت متمرکز در تهران انجام می‌پذیرد. شماره تماس 02184345345 آماده خدمات دهی در این زمینه به ذی‌حسابی‌های مستقر در ادارات کل استانی ثبت می‌باشد.


[1] . متن بخشنامه:                     مدیران کل محترم ثبت اسناد و املاک استان‌ها
سلام علیکم
با عنایت به تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر جهت پیاده‌سازی سامانه پرداخت الکترونیکی وجوه در دفاتر اسناد رسمی و صدور مجوزهای مورد نیاز از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی در این خصوص، و با توجه به نامه شماره 54979/2042/54 مورخ 15/4/1387 معاون هزینه و خزانه دار کل کشور و با تأکید بر رعایت مواد 5، 6 و 7 قانون مبارزه با پول‌شویی و مواد 20 و 24 آیین‌نامه بانکداری الکترونیکی، مقتضی است ترتیبی اتخاذ فرمائید تا دفاتر اسناد رسمی ضمن همکاری با نمایندگان محترم بانک ملی ایران در آماده‌سازی امکانات لازم جهت نصب و پیاده‌سازی سامانه مزبور اقدام نمایند.
هم‌چنین لازم است از تاریخ صدور این بخشنامه، در تمامی دفاتر اسناد رسمی که امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز فراهم شده است، کلیه وجوه قانونی قابل وصول، از طریق دستگاه‌های pos نصب شده در آن دفاتر دریافت گردد. سایر دفاتر اسناد رسمی نیز به محض نصب دستگاه‌های موردنظر، مشمول این بخشنامه خواهند بود. لازم به ذکر است کلیه دفاتر اسناد رسمی مکلف به انجام اقدامات لازم جهت ایجاد بستر سخت‌افزاری مورد نیاز جهت نصب نرم‌افزار دریافت الکترونیکی وجوه می‌باشند و تخطی از بخشنامه، تخلف انتظامی محسوب می‌گردد.
به منظور حسن اجرای این بخشنامه، دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات سازمان و کلیه مدیران کل استانی، موظفند ضمن اعمال نظارت دقیق بر روند امور، گزارش پیشرفت کار را به صورت هر 15 روز یکبار به معاونت‌های امور اسناد و برنامه‌ریزی و توسعه فناوری اطلاعات سازمان ارائه نمایند.
حسینعلی امیری
معاون رئیس قوه‌قضائیه
و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
 
[2]. چنانچه دفترخانه فاقد دستگاه چاپگر (پرینتر) می‌باشد؛ سردفتر با کانون سردفتران و دفتریاران مکاتبه نماید.

 


3ـ3. مغایرت یابی