کانون سردفتران و دفتریاران

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1397

 

آدرس كانال ما در تلگرام
@notary_ir

صفحه ما در اينستاگرام
notary.ir

صفحه ما در سايت آپارات

خبر

خبر27/10/1387
 
اجرای طرح مالکیت زمانی در هتل‌های سراسر کشور
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره‌ی مالکیت زمانی در هتل‌ها، گفت: این طرح یکی دو سال پیش انجام شد اما به نقطه مطلوب نرسید. اکنون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برنامه‌ریزی می‌کند تا مالکیت زمانی در مراکز اقامتی ایران همگانی شود.
در بحث مالکیت زمانی در هتل‌های مناطق آزاد، سازمان میراث فرهنگی نظارت می‌کند و سیاست‌گذاری و اجرای طرح توسط سازمان مناطق آزاد انجام می‌شود.
محمدشریف ملک‌زاده افزود: ما اکنون اجازه نمی‌دهیم هتلدار اتاق‌های خود را برای 5 یا 6 سال بفروشد. اما امیدواریم با اجرای طرح مالکیت زمانی، این کار برای هتلداران عملی شود.
طبق طرحی که وزیر امور خارجه، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رییس‌جمهور ارایه کرده‌اند، تلاش می‌کنیم تا پست کارشناس ارشد یا کارشناس مسؤول را در حوزه‌ی گردشگری در سفارتخانه‌های کشورهایی که بازار هدف گردشگری ایران هستند، ایجاد کنیم. این کار تا یک‌ماه آینده عملی می‌شود و سفارتخانه‌ها با این کار به معرفی داشته‌ها و ظرفیت‌های گردشگری ایران می‌پردازند تا تبلیغات منفی کشورهای دیگر را علیه ایران خنثا کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که کشور مالزی درحالی‌که کشورهای جهان با رکود اقتصادی روبه‌رو بودند، توانست گردشگری را در کشورش توسعه بخشد، ایران چگونه باید به توسعه‌ گردشگری برسد، گفت: مالزی و ترکیه از کشورهایی هستند که از ابتدای تأسیس خود در حوزه‌ی گردشگری فعال بودند. اما نگاه ما به اقتصاد، فقط نگاه تک‌محصولی و بر نفت متمرکز است و این امر ما را از نگاه اولویتی دور می‌کند.
متأسفانه در 27 سال گذشته، درآمد گردشگری در درآمد سرانه و تولید‌ناخالص‌ملی مشخص نبوده است. توسعه و تقویت گردشگری داخلی نیازمند فرهنگ‌سازی و برنامه‌ریزی میان‌مدت و کوتاه‌مدت است.
امسال 61 همایش را در سطح کشور برگزار کردیم تا مردم کشورها بتوانند جاذبه‌های ایران را شناسایی کنند؛ اما متأسفانه هنوز مردم یک استان نمی‌دانند که چه جاذبه‌های گردشگری در استان‌شان وجود دارد. بنابراین ابتدا فرهنگ‌سازی و بعد ایجاد نمایشگاه‌ها و همایش‌های بین‌المللی در توسعه‌ی گردشگری داخلی مؤثر است.
به گزارش ایسنا، وی درباره نحوه اجرای طرح مالکیت زمانی گفت: مسافری اتاق هتلی را به مدت 5 سال می‌خرد و در هر سال می‌تواند 10 روز در آن اتاق اقامت کند. یعنی اتاق هتل 50 روز در این 5 سال متعلق به کسی است که آن را خریده است. اما اگر به هر دلیل نتوانست در این مدت از اتاق استفاده کند می‌تواند به آژانس‌دار یا هتلدار اعلام کند که آن را به اشخاص دیگر واگذار کند.
وی تعیین مبلغ مالکیت زمانی اتاق هتل‌ها را برعهده بخش خصوصی دانست و اضافه کرد: بخش خصوصی مبلغ و شرایط واگذاری را طوری تعیین می‌کند که بتواند مسافر بییشتری را جذب کند.
وی این طرح را قابل اجرا برای فصول غیرپیک ( و خلوت ) دانست تا برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان و کردستان که تنها روزهای خاصی از سال را مسافر دارند بتوانند برای فصول غیرپیک نیز مسافر جذب کنند.
اما او گفت که بخش خصوصی می‌تواند این طرح را در طول 4 فصل نیز اجرا کند. در کنار آن قرار است دفاتر خدمات مسافرتی نیز فعال شده که رابط اجرای طرح مالکیت زمانی باشند.
افزایش ضریب اشغال هتل‌ها، برنامه‌ریزی قبل از سفر، ایجاد زمینه اشتغال بیشتر از جمله نتایج اجرای این طرح خواهد بود که منوط به برنامه‌ریزی و اجرای آئین‌نامه آن در هتل‌های سراسر کشور است.
وی توضیح داد: پیش از این برخی از هتل‌های مناطق آزاد بحث مالکیت زمانی را انجام می‌داده‌اند اما این بار طرح اخیر به درخواست بخش خصوصی در همه هتل‌های کشور اجرا می‌شود.